Ilon Leichtová - Cross Country (2011)
1. Esa; 2. Pláč a prach; 3. Jolene, mou lásku nenič; 4. Klaun; 5. Pařížská; 6. Tam v Ghettu; 7. Tísňové volání; 8. Stáž Tvých snů; 9. Buď jak buď; 10. Malá dáma; 11. Jolene
Celkový čas: 36:25
Datum vydání: 25.07.2011
Good Day Records
Rok 2011 byl pro českou country dalo by se říci veleúspěšný. Na přelomu s rokem 2010 vyšel Dvojitej Worel a o prázdninách překvapila s albem plným moderní country první dáma českého bluegrassu Ilon Leichtová.
Krásnou učitelku v mateřské školce Illon Leichtovou znají krom jejích žáčků také fanoušci blugerassu jako baskytaristku, zpěvačku a lídra plzeňské skupiny BlueGate a maželku kytaristy neméně plzeňského COPu Míši Leichta. Že má Illon k country blízko dokazoval už repertoár BlueGateu, když se v něm sem tam objevil nějaký ten country song v bluegrassové úpravě. Že tedy kývne na nabídku Jirky Maška stát se tváří projektu Cross Country nebylo pochyb.
Jiří Mašek, známý mistr zvuku, zosobnění vydavatelství Good Day Records, je tedy duchovním otcem alba Cross Country, podílel se z velké míry také autorsky, postaral se o aranže a zahrál si na baskytaru. A dal do kupy neuvěřitelnou sestavu muzikantů jejichž výčet zabere hodně místa, ale přesto to alespoň u většiny udělám neb co jméno, to pojem. Krom Illon a Jiřího: Petr Havrda (Devítka, exWild West), Zbyněk Bureš (Reliéf, Kocman Band), David Landštof (Druhá tráva, Lenka Dusilová, Xindl X, Iván Gutiérrez, Aneta Langerová, Garcia, ...), Ondřej Konrád (legenda bluesové foukačky, Blues Session, Gumbo, ...), Dalibor Cidlinský (Duo Cis, Xindl X, Jarek Nohavica, ...), Petr Novotný (Žalman a spol., Devítka, ...), Pepa Malina (P.R.S.T., COP, Druhá Tráva, ...), Luboš Malina (Druhá Tráva, Poutníci, Pavel Bobek, Garcia, ...), Míša Leicht a další. No a nesmí chybět Petr Kocman.
Název alba koresponduje s výběrem písní. Od prakticky čistého folku (Pařížská), přes moderní country-rock (Tísňové volání) až po klasiku (Jolene). Nejsilnějšími místy jsou bez debaty duety. Nejsou jen třešničkami na tomhle albu, ale rodinné rozmluvy v Buď jak buď a především v Pláč a prach bych bez váhání nominoval na post nejlepšího country duetu v naší zemičce. Nejmizernější je již zmiňovaný folkový úkrok - Pařížská (autor Jiří Mašek ji protlačil již na velmi špatnou nahrávku Hanky Skalické: Pro Tebe, hrávala ji i Druhá míza Vojty Zíchy). Kvalita aranží a výkon muzikantů dělá čest jejich výčtu, za sebe bych jen opět vyzvedl píseň Pláč a prach a foukací harmoniku Ondřeje Konráda.
Ještě zmíním perličky v podobě českého, a ne zfušovaného, textu ke kultovní Jolene z pera v dnešní době často skloňovaného Ondřeje Ládka alias Xindla X (Mašek Xindlovi zvučí, nahrává a vydává) a v podobě další verze písně Tam v Ghettu s "původním" českým textem, které se Illon zhostila se ctí. Když jsem tu narazil na český text této písně, ne že bych ho považoval za špatný, ale je zajímavé ho srovnat s originálem od country písničkáře Maca Davise. Zatímco verze Franiška Novotného je takový nic neříkající, abstraktní pohled na asi nejednoduchý život ve čtvrti vyčleněné těm odlišným, originál si nebere servítky, jde na dřeň a vypráví skutečný obraz plný špíny, krve, hladu, zoufalství a beznaděje.
ilustrativní obrázek na téma Sračkoidní country hity |
Pokud se vám nechce nebo se nemůžete zaobírat sofistikovaným překladem, nakoukněte třeba sem. Česká verze Spirituál Kvintetu zde.
Omlouvám se za drobné odbočení, ale zbývá říci již jen jedno: Kdo se hlásí dál, aby dokázal že i v Čechách máme na víc než jen na posté omílané sračkoidní country hity pro senilní rozněžnělé babičky?